29 mei 2013

Spandoek in Meerhoven verwijderd.

15 april 2008
alt“Als iedereen zo maar zaken aan gemeentelijke eigendommen bevestigt is het hek van de dam. Je krijgt wildgroei en het is een vorm van burgerlijke ongehoorzaamheid die de gemeente niet kan tolereren.” Hiermee verklaarde de woordvoerder van de gemeente Eindhoven in het Eindhovens Dagblad van 14 april het verwijderen van een spandoek in Meerhoven met het opschrift “Levensgevaarlijk kruispunt , steun onze actie”. In het Vonderkwartier werden om de zelfde reden borden weggehaald waarop een kinderbuurtfeestje werd aangekondigd. Niemand, ook ik als gemeenteraadslid niet, kan zeggen dat deze ambtenaar ongelijk heeft. Eigenlijk mag het niet en zelfs de borden in het Vonderkwartier zijn naar de letter van de wet vergunningplichtig Wel mag je je afvragen of een stad die de actie “de ander centraal” gemeentebreed voert en participatie van de burger hoog in het vaandel heeft die participerende burger niet te veel en te snel de mond snoert. De foto in de krant van maandag 14 april laat duidelijk zien dat het spandoek vakkundig is opgehangen en niemand in de weg hangt. Hier kiezen de burgers voor een eigen vorm van participatie en duiden op een inderdaad gevaarlijke situatie. Tegen de formele regels? Ja inderdaad, maar in een situatie waarin de geest van de wet zou mogen gelden boven de letter van de wet. Het zou beter zijn als de wethouder van verkeer zou laten weten of hij de situatie ter plaatse ook gevaarlijk vindt en of daar iets aan gedaan kan worden. Mocht dit kruispunt nog eens opnieuw worden ingericht dan mag ons bestuur het lintje doorknippen, als daar tenminste vergunning voor is verleend.

Jan van den Biggelaar