31 januari 2010

Regio negatief over conceptadvies

In het Veldhovense gemeentehuis spraken de deelnemers aan de ‘ Ta­fel van Alders’ gisteren over het concept-advies van naamgever Hans Alders, oud-minister voor de PvdA. Daarin staat dat het aantal vluchten van en naar Eindhoven Airport met 25.000 moet groeien in 2020. Daarmee komt het aantal vliegbewegingen op 43.000. Dat leidt tot een verdubbeling van de geluidsoverlast. Eerder was nog sprake van een groei met 35.000 vluchtbewegingen.

Na afloop van de bijeenkomst wil­den de deelnemers weinig kwijt over de inhoud van het gesprek. Alders hield het bij de vaststelling dat er nog geen knopen zijn door­gehakt. „ Anders had ik wel een persconferentie gegeven.” Hij sprak van een ‘informatieve verga­dering’. Op 9 februari komt de ta­fel weer bijeen. Die afspraak was, zegt Alders, al eerder vastgelegd. De Veldhovense wethouder Jack Tops trok de vergelijking met een broedende kip. „Die moet je niet storen.” Hij noemde de stemming ‘heel goed’. Diverse deelnemers aan het gesprek gaven aan dat Al­ders in zijn concept-advies weinig rekening heeft gehouden met de regionale opvattingen. Alders wil­de niet zeggen of de regio in een definitieve versie wel meer aan bod komt. „Wij doen heel zorgvul­dig ons werk en melden ons als we klaar zijn”, hield de PvdA’er de boot af.

Arnold Mandemaker

Waar ben je naar op zoek?