23 maart 2006

PvdA wil rol Eindhoven bij Europees technologie instituut

Brede delegatie

De PvdA-delegatie bestaat uit europarlementariërs, kamerleden, statenleden, en raadsleden. Met name aan hun patijgenoten uit Brussel en Den Haag willen de Eindhovense sociaal-democraten meegeven dat een top-technologische regio als Eindhoven bij de vorming van een Europees instituut in beeld hoort te zijn.

Ook gemeentelijk actie

Ook de Nederlandse regering en het Eindhovense college moeten zich volgens de PvdA hard maken voor de positie van Eindhoven. PvdA-raadslid Paul van Liempd: “De PvdA heeft inmiddels het college gevraagd welke stappen er genomen zijn om Eindhoven in beeld te krijgen in Europa.” Sinds kort heeft Eindhoven een professionele lobbyist in Brussel. “Hij kan dus meteen aan het werk” aldus van Liempd.

Landelijke steun

Ook premier Balkenende zou Eindhoven nadrukkelijker moeten afficheren volgens de PvdA. “College en kabinet zouden samen moeten optrekken: Ook Balkende moet zich in Europa sterk gaan maken voor Eindhoven. Dat past ook prima in het landelijke beleid ‘Pieken in de Delta’ ” aldus van Liempd.

Programma bezoek

Het werkbezoek van de PvdA’ers aan de high-tech-campus begint vrijdag om 11:00 uur. Tijdens het rondetafelgesprek, om 12:45 uur zal de PvdA Eindhoven nadrukkelijk aandacht vragen voor de positie van Eindhoven ten aanzien van het Europees technologie instituut. Het bezoek aan de campus wordt om 14:00 uur afgesloten waarna de delegatie zich richting Hoogeloon begeeft voor een bezoek aan de kempen.