12 oktober 2010

PvdA strijdt door tegen fietsbakken

De geschiedenis van de fietsklem­men begint in 2006. Dan geeft de Eindhovense gemeenteraad opdracht voor het plaatsen van automatische fietsklemmen op verschillende plekken in de stad. Het systeem Lock‘n’Go is een Eindhovense vinding. Met gebruik van de stadspas wordt het frame van de fiets in een klem vastgezet. Dieven krijgen de klem niet open en alle fietsen passen er in. Het systeem is zo succesvol dat de raad besluit dat op veel meer plekken in de stad deze voorziening moet komen. De raad wil immers mensen uit de auto en op de fiets krijgen, en mogelijkheden de fiets veilig te stallen dragen daaraan bij. Maar omdat het nu om een veel grotere order gaat, moet die Europees worden aanbesteed. Het college mag dat doen van de gemeenteraad. Alleen besluiten B en W vervolgens om de opdracht te gunnen aan het bedrijf VConsyst/Klaver. En dat had volgens Depla nooit mogen gebeu­ren. Het systeem is behalve niet-Eindhovens ook nog eens niet inbraakproof en niet geschikt voor alle fietsen. Maar volgens het college was het wel het goed­koopst en voldoet het wel aan de normen. Niet alle, maar wel de meeste fietsen kunnen er in, en de bak is wel te kraken, maar pas na 6 minuten en 16 seconden. En over smaak valt te twisten, blijkens eerdere uitspraken van het college.

Want waar Depla de bakken foeile­lijk vindt, heeft het college het over ‘een uitnodigende vormgeving’. Die hebben er overigens nog niet toe geleid dat Eindhovenaren er massaal hun fiets in zetten.

Want de nieuwe rekken staan voornamelijk leeg. De vergadering vanavond begint om 20.15 uur.

Corrie de Leeuw