29 mei 2013

PvdA: handhaaf Stedenband Minsk

7 september 2006
protest in Minsk
20060907_2.jpgNaar aanleiding van de voetbalwedstrijd Nederland – Wit-Rusland organiseerde Amnesty International en de FNV, Mission for Minsk en de Landelijke Studenten Vakbond een handtekeningactie tegen het ondemocratische regime in Wit-Rusland. Op een spandoek met het motto van de actie ‘Wit-rusland vrij’ hebben verschillende leden van de PvdA fractie hun handtekening gezet.

Laatste dictatuur van Europa
In ‘de laatste dictatuur van Europa’ wordt de oppositie hardhandig de mond gesnoerd. Buitenlandse toezichthouders bij de verkiezingen in maart waren er niet welkom.
Kritiek op het dictatoriale regime vanuit de Nederlandse regering, of vanuit de EU, legt machthebber Loekasjenko naast zich neer. Voor VVD-er Van Baalen was dit aanleiding om het voortbestaan van stedenbanden met gemeenten in Wit-Rusland ter discussie te stellen. Eindhoven heeft een dergelijke stedenband met de Wit-russisiche hoofdstad Minsk.

Stedenband moet blijven
De PvdA vind het geen goed idee om, vanwege de politieke situatie in Wit-Rusland, de stedenband met Minsk te beëindigen, integendeel. Beëindiging van deze stedenband zou naar ons idee de machthebbers alleen maar in de kaart spelen: nog minder pottenkijkers vanuit het buitenland.

Contact met de bevolking van belang
Volgens de PvdA moet de stedenband juist gebruikt worden om de bevolking van Wit-Rusland te bereiken. Door middel van die contacten is het mogelijk om met de inwoners in gesprek te blijven, tot een uitwisseling van ideeën te komen, om te weten wat er gebeurd. Deze werkwijze wordt door de stedenband met Minsk gehanteerd. Met veel enthousiasme en inzet van vrijwilligers worden er bijvoorbeeld uitwisselingen tussen scholieren georganiseerd waarbij over en weer bezoeken worden afgelegd. Ik heb persoonlijk gezien dat een dergelijke uitwisseling kan leiden tot goede persoonlijke contacten, ook later nog. De stedenband met Minsk moet behouden blijven om het contact met de inwoners van Minsk te houden en hen te ondersteunen op de weg naar vrijheid die zij nog voor zich hebben!

Gaby vd Biggelaar
Fractievoorzitter PvdA

Naar aanleiding van de demonstratie is Gaby geïnterviewd door Omroep Brabant. De uitzending kunt u hier on-line bekijken, door het tv-tje bij het artikel te klikken.

Waar ben je naar op zoek?