7 april 2006

Protesteer tegen het huurbeleid!

De plannen van minister Dekker zorgen dus voor drie grote problemen:

1. Doorstroming op de woningmarkt verbetert niet, maar zal juist verder stagneren. Mensen zullen minder snel geneigd zijn om te verhuizen omdat zij daarmee hun huurbescherming verliezen.
  2. Huren stijgen met meer dan de inflatie, niet alleen van geliberaliseerde woningen, maar van alle huurwoningen. Huurders zullen dus een steeds groter deel van hun besteedbaar inkomen kwijt zijn aan huur.
  3. De nieuwe plannen werken segregatie in de hand. Gewilde buurten zullen niet meer te betalen zijn voor mensen met een bescheiden inkomen. Volgens berekeningen van Depla zullen namelijk in dorpen, betere buurten en randgemeenten percentueel gezien de meeste huizen geliberaliseerd gaan worden.

Depla concludeert: ‘De PvdA wil echte oplossingen, oplossingen die leiden tot meer woningen, kortere wachtlijsten en ongedeelde steden en dorpen. Daarom nogmaals de oproep aan de minister om onder het motto ‘beter ter halve gekeerd dan ten hele gedwaald’ de plannen aan te passen.’  De manifestatie ‘Houd huren betaalbaar’ begint om 13.00 op de Dam in Amsterdam. De PvdA is al vanaf 12.00 uur aanwezig in de buurt van het Monument. Leden en belangstellenden kunnen daar grote ballonnen en folders ophalen.