14 december 2010

Nieuw Plaza-plan valt goed bij politiek

Maar nu blijkt dat daar toch veel nadelen aan kleefden. Bijvoorbeeld dat het theater/filmhuis/restaurant daar zou kunnen afstevenen op een jaarlijks exploitatietekort van zo’n drie ton. Machinekamer- eigenaar Trudo wilde wel helpen als daar invloed op de horeca en op de programmering tegenover stond. Een ander nadeel van de Machinekamer was dat er pas over vier jaar verhuisd kon worden. „De verhuizing naar het Natlab is in ieder geval lekker snel”, zegt fractievootzitter Ans Heesterbeek van oppositie partij SP. „En om ook Broet (film­producties) en de Eindhovense school er bij te betrekken, bevalt me zeer.” De SP wil wel weten of opknappen van het oude Plaza aan de Leenderweg nu nog wel nodig is.

Onlangs trok de gemeenteraad acht ton extra uit om achterstallig onderhoud aan het gebouw te plegen en om de theaterzaal te ver­bouwen, zodat daar ook films vertoond kunnen worden.

CDA-raadslid Paul Leenders (ook oppositie) vindt dat niet alleen gekeken moet worden naar het Natlab. Het aanbod van ontwikkelaar Heijmans om Plaza in de Admirant nieuwbouw onder te brengen verdient volgens hem ook nog aandacht. Maar Leenders zegt wel ‘geen moeite’ te hebben met het Natlab.

Coalitiepartijen VVD, GroenLinks, D66 en PvdA hebben vooral veel lof voor het voorstel. Hafid Bouteibi (PvdA) vindt het een groot voordeel dat er nu geïnvesteerd wordt in een pand dat ook eigendom is van de gemeente. En Renate Richters (GL) ziet een ‘multimediaal centrum waarvan Plaza Futura onderdeel is’ helemaal zitten.

Echt tégen zijn Ouderen Appèl en LPF. Dré Rennenberg zegt namens de Ouderen dat wat hem betreft Plaza gewoon in Stratum blijft, waar het hoort. En Rudy Reker vindt namens de LPF: „Mijn god wie heeft dat bedacht? Het Natlab verdient een beter lot. De eerste radiouitzending ter wereld is daarvandaan gemaakt. Bovendien is dit nieuwste plan voor Plaza typisch achterkamertjespolitiek. Onze stem krijgt het niet.”

Corrie de Leeuw