11 januari 2011

Meningen of feiten

Wij kennen de leeftijd van Van der Steen niet, maar blijkbaar is hij (en velen anderen) vergeten dat het hier niet ging om Sinterklaas spelen, maar dat vele gastarbeiders naar ons land kwamen om het werk te doen dat Nederlanders zelf niet wilden. Dus  is hij ook vergeten dat hiermee duizenden gastarbeiders hebben bijgedragen aan de welvaart van Nederland.

Natuurlijk waren en zijn er ook problemen. Blijkbaar heeft Van der Steen over het hoofd gezien dat met name na de strenge maar rechtvaardige Vreemdelingenwet van staatssecretaris Cohen de instroom behoorlijk terugliep.

Ook wij zien dat geïntegreerde en succesvolle allochtonen overwegen terug te keren. Uit onze persoonlijke contacten blijkt dat zij daarvoor als reden geven het huidige moslimvijandige maatschappelijke en politieke klimaat, waarin moslims eenzijdig negatief afgeschilderd worden als criminelen of terroristen.

Een klimaat waarin goedwillende moslims zich constant moeten verdedigen voor zaken waar ze helemaal niets mee hebben. Een klimaat waarin het voor jonge goed opgeleide moslims moeilijk is om een geschikte baan te vinden.  Een klimaat waarin angst voor de islam gemakkelijker verkoopt dan succesvolle integratieverhalen. Een klimaat waarin meningen er meer toe doen dan feiten!

Gaby van den Biggelaar, lid landelijk partijbestuur PvdA
Yasin Torunoglu, raadslid PvdA Eindhoven