19 december 2010

‘Les in plaats van zwemles’

Bron: Eindhovens Dagblad, zaterdag 11 december 2010

EINDHOVEN – Met het afschaffen van het schoolzwemmen wil de gemeente Eindhoven niet alleen geld besparen: scholen kunnen de tijd die het zwemmen kost (inclusief vervoer en omkleden), beter aan ‘echt lesgeven’ besteden, vindt het college. Volgens wethouder Lenie Scholten (GroenLinks) zien schoolbesturen SKPO en Salto de maatregel wel zitten, ook omdat veruit de meeste kinderen hun zwemdiploma sowieso wel halen.

Om het beoogde bezuinigingsbedrag bijeen te krijgen, gaan ook de inwoners van de stad meer betalen. Als ze willen trouwen bijvoorbeeld, maar ook betaald parkeren en zwemmen in De Tongelreep en het ir. Ottenbad worden duurder.

De 22 miljoen euro die de gemeente binnen de eigen organisatie wil besparen, komt door verschillende maatregelen. Naast het terugdringen van de kosten voor inhuur van derden – volgend jaar nog voor maximaal 27 miljoen euro – zijn er straks ook minder sectoren en minder afdelingshoofden. Andere besparingen verwacht de gemeente te kunnen realiseren door minder regels op het gebied van welstand en meer dienstverlening via internet. Ook worden de arbeidsvoorwaarden voor ambtenaren versoberd. De gemeentelijke kantine in het Mercado-gebouw wordt gesloten en in vergaderzalen worden geen lunches meer geserveerd. De verkoop van gemeentelijke panden en het verhogen van de eigen bijdragen voor de Wmo moeten nog eens drie miljoen euro opleveren. De sporthallen Lievendaal, Haagdijk en Tivoli worden net als sportpark ’t Schoot gesloten. In de bloembakken in de stad wordt geen zomerbeplanting meer geplaatst – dat vindt het college meer een taak van de winkeliers, als ze dat willen.

Wethouder financiën Staf Depla (PvdA) spreekt van ‘een evenwichtig pakket’. „Ik hoop dat we over vier jaar kunnen zeggen dat het een moeilijke tijd was, maar dat we wel van de nood een deugd hebben gemaakt.”