22 februari 2011

Investering of gok met belastinggeld?

En zijn plaatsgenoot van Groen-Links Rudi van der Made: „Helmond betaalt de hoofdprijs voor een bijrol. Voor grotere steden ligt dat misschien anders.”

Michael Rieter van Helder Helmond spreekt van een ‘positieve economische spin-off’. En Berry Smits van coalitiefractie Helmondse Belangen/ D66/SDOH meent dat ‘het viervoudige van de investering wordt terugverdiend’. „Of we meedoen met dit project is geen issue meer. Dat besluit is in de vorige raadsperiode al gevallen. Wil je een betrouwbare overheid zijn, dan hou je je aan je afspraken.”

Jan van Aert en Rene Vetjens van Trots op Nederland (TON) Helmond verwachten dat Brabant Culturele Hoofdstad geen volksfeest zal worden, gezien de samenstelling van het artistieke team: Martijn Sanders (Holland Festival), Ulrike Erbslöh (Van Abbe), Mathijs Rümke (Het Zuidelijk Toneel), Joost Heijthuijsen (Incubate) en John Körmeling (architect en beeldhouwer). „Artistieke dromenbouwers die zich primair richten op cultuur met een grote C.”

Hun Eindhovense TON-collega Tonnie van den Berk wil eerst naar de ‘worsteling van de financiële versobering’ kijken die de Eindhovense politiek doormaakt. Ze stelt op voorhand ‘liever hoofdstad van de arbeidsparticipatie’ te willen zijn.

Fractieleider Ans Heesterbeek van de Eindhovense SP noemt het ‘avontuur rond Brabant Culturele Hoofdstad onverantwoordelijk’. „Wij zijn de geldsmijterij rond het binnenhalen van het WK-voetbal nog niet vergeten. Stel dat Brabant deze nominatie wel verzilvert, wat levert dat de mensen in de steden dan op? Niemand heeft ons dit kunnen uitleggen.”

Heesterbeek wijst op de tweedaagse reis naar Duitsland rond de nominatie en de recentelijke bijeenkomst rond etenstijd voor raads­ en statenleden in De Efteling. „Dat zegt genoeg. Ik kan dit mijn achterban niet uitleggen, ik wil het ook niet proberen.”

Dré Rennenberg van het Ouderen Appèl wijst erop dat ‘Eindhoven aan veel nominaties heeft meegedaan’. „Die hebben allemaal geld gekost en geen enkel resultaat opgeleverd. Tijdens grote bezuinigingen moeten we alleen die zaken doen die we financieel kunnen trekken en die oplossingen bieden aan de problemen die zijn ontstaan.”

De Eindhovense fracties van D66, Leefbaar, PvdA en het van de sociaaldemocraten afgescheide raadslid Petra Sodenkamp zijn inhoudelijk niet ingegaan op de vragen van het ED. Zij moeten veelal hun standpunt nog bepalen.

Van de vijf Brabantse steden is alleen Den Bosch al akkoord met de reservering van tien miljoen euro. De gemeenteraad heeft echter pas ingestemd nadat een koppeling was gemaakt tussen het Jeroen Boschjaar 2016 en Culturele Hoofdstad twee jaar later. De acht miljoen die Den Bosch voor dat Boschjaar uittrekt, maken onderdeel uit van de Bossche tien miljoen voor Brabant Culturele Hoofdstad 2018. Of Brabant de titel Culturele Hoofdstad 2018 daadwerkelijk binnensleept, wordt pas in september 2013 duidelijk. Concurrenten zijn Utrecht, Den Haag, Almere en Maastricht. De Hanzesteden (onder andere Deventer, Zwolle en Kampen) hebben zich vorig jaar teruggetrokken.

‘Wij zijn de geldsmijterij rond binnenhalen van het WK-voetbal niet vergeten’

Miel Timmers