23 maart 2009

ING kleurt steeds fletser oranje

Natuurlijk kan het best zo zijn dat er medewerkers zijn die aan hun bonusdoelstellingen hebben voldaan, maar zonder 40 miljard aan overheidssteun hadden deze bankiers in de WW gezeten. Is behoud van de baan, salaris en status niet al voldoende bonus. Zeker moreel gezien in een tijd waar meer en meer werknemers hun baan verliezen! Daar komt nog eens bij dat een goed opgezette bonusregeling altijd een escape heeft om onder de bonus uit te komen als er sprake is van bijzondere omstandigheden. Ook ligt er een uitspraak van de Hoge Raad die ruimte biedt om dit soort contracten open te breken in het geval van uitzonderlijke  omstandigheden. Waarom maakt de ING hier geen gebruik van, bijzonderder dan nu kunnen de omstandigheden toch niet worden. Maar bij de ING bank is het geen zaak van niet kunnen, maar van niet willen. Eerst is geprobeerd het verhaal buiten de publiciteit te houden, echter de doofpot ging toch open. Hieruit blijkt dat men is zich bewust is van het feit dat er echt sprake is van onbehoorlijk gedrag en dit niet zomaar kan.

Echter, nog steeds komen ze er mee weg en zijn er slechts enkele medewerkers die wroeging hebben over hun zelfverrijkingsgedrag. Als toefje slagroom komt nog de bekendmaking van ING dat de nieuwe financiële topman bij de ING een startbonus krijgt die kan oplopen tot 1,3 miljoen euro in 3 jaar. En wij als Nederlandse belastingbetaler worden dubbel gestraft. Eerst zien we onze bezittingen als sneeuw voor de zon verdampen. Aandelenkoersen, beleggingsfondsen, pensioenen, huizenprijzen, alles wordt in hoog tempo minder waard. Daar komt nog bij dat we nu middels onze belastingcenten de veroorzakers van al deze ellende op de been houden en de gelegenheid bieden om zichzelf bonussen uit te keren. Het mes snijdt aan twee kanten, maar dan wel diep in óns vlees. En wat doen we hieraan, ‘WE, THE PEOPLE’? Laten we ons stem horen omdat de politiek machteloos toekijkt? Als we allemaal onze lopende rekening bij de ING opzeggen, raken we de banken waar we ze het hardst kunnen raken, namelijk in hun portemonnee. Gezien de beperkte saldi die vaak op de lopende rekeningen staan valt de bank niet om, maar we geven wel een duidelijk signaal dat we dit niet langer pikken. Doen dus, zeg vandaag de rekening nog op en ga naar een bank die wel met respect zaken doet. Denk als alternatief eens aan de duurzame banken die Nederland kent!