21 december 2012

Iedereen meedoen, ook in 2013!

De laatste dagen is ‘het raadslid van het jaar’ regelmatig gevraagd wat zijn drijfveren zijn. En dan kijk ik terug en vooruit. Groot gebracht in een gezin waar genoeg was om te delen en ruimte in ‘herberg’ om andere mee te laten doen. En zo is het wat mij betreft ook nu in onze stad: er is genoeg om te delen en voldoende ruimte om iedereen  mee te laten doen, crisis of geen crisis! Dat is mijn drijfveer en ook 1 vd beginselen vd PvdA.
En soms wordt dit heel concreet. Zo heb ik me samen met andere ouders en mijn fractie verbaasd dat in onze stad anno 2012 nog steeds dure schoolreizen worden georganiseerd of meerdere schoolreizen.  Kinderen die het thuis minder hebben kunnen hierdoor niet mee of ouders worden gedwongen zich in allerlei bochten te wringen zodat hun kind alsnog meekan en dus meedoet. Wanneer dan ook nog eens een leraar in de krant meldt dat “leerlingen van ouders die het niet kunnen betalen niet mee hoeven omdat hiervoor een alternatief programma is” hebben we een sociaal strijdpunt te pakken! Wat me daarbij ook raakte in deze discussie is dat sommige partijen in de raad het maar onzin vonden dat we dit aan de orde stelde. “u gaat daar niet over”. Nee, natuurlijk we gaan er niet over ,maar mogen we dan hier niks van vinden? Het gebeurd in jouw en in mijn stad.. !Mogen we dan de wethouder niet op pad sturen dit aan te kaarten bij de scholen? Mogen we dan de stad niet laten zien dat wij ouders ondersteunen die dit op hun school ter discussie stellen? Moeten we maar accepteren dat kinderen hiermee worden uitgesloten!?

Kortom voor 2013 zou het mooi zijn wanneer alle kinderen  mee kunnen op schoolreis, ongeacht de grootte van de portemonnee van hun ouders of ongeacht  pa en ma getroffen is door de crisis en nu geen baan heeft of dreigt te verliezen.
Of we daar nu over gaan of niet, wij als PvdA vinden hier wat van en dus steunen we diegene wie deze strijd aangaat, in de raad of op school.

Ik wens iedereen een goed 2013 waarin iedereen meedoet!