29 mei 2013

Gouden speld voor Gilles Borrie (burgemeester van Eindhoven 1979-1987)

19 mei 2008
altAfgelopen zaterdag gingen afdelingsvoorzitter Frank Cools en fractievoorzitter Gaby van den Biggelaar op bezoek bij oud-burgemeester Gilles Borrie om hem de gouden PvdA-speld te overhandigen. Onder het genot van  koffie, cake en koekjes wist Gilles ons te boeien met vele verhalen en anekdotes uit zijn  60-jarig PvdA lidmaatschap. Met veel enthousiasme en warmte sprak hij over zijn eerste baan als wetenschappelijk medewerker  bij de Wiarda Beckmanstichting, waar Joop den Uyl toen directeur was. Met Den Uyl voelde hij een sterke verwantschap en deelde hij de bezieling voor “de echte sociaal democratie”. Den Uyl wist zijn medewerkers, naast Borrie bijvoorbeeld ook Jaap Voogd en Max van der Stoel, in de wekelijkse bijeenkomsten uit te dagen en te stimuleren door steeds weer nieuwe gezichtspunten aan te dragen. Zijn periode bij de Wiarda Beckmanstichting beschouwt Borrie als een leerschool voor zijn latere politieke carrière. Onderwerp van ons gesprek was ook de wijze waarop burgemeesters werden en worden benoemd. Zijn benoeming door Minister Wiegel in Eindhoven kende een zekere voorgeschiedenis en werd destijds door KVP en VVD niet erg enthousiast ontvangen. Momenteel is Borrie bezig een aantal herinneringen vast te leggen.Wellicht dat ze ooit nog gepubliceerd worden. Ik ben benieuwd of hij daarbij ook zijn eerste nevenfunctie, Voorzitter van de Nederlandse Organisatie van Speeltuinorganisaties, zal beschrijven. Borrie leest veel. Hij is op de hoogte van de actuele politieke ontwikkelingen en heeft daar ook een mening over. Die houdt hij echter voor zich. “Ik houd een beetje afstand, dat moet je als zeventiger (hij is inmiddels 83) niet meer doen”. Borrie bood aan op een bijeenkomst met PvdA-leden te vertellen over zijn contacten met en herinneringen aan Joop den Uyl. Borrie wist ons zo te boeien met zijn verhalen dat we bijna vergaten waar we voor kwamen: de uitreiking van de gouden PvdA-speld. Deze werd door fractievoorzitter Gaby van den Biggelaar opgespeld.