3 november 2010

‘Fietsbakken gaan zich nog bewijzen’

Dat lukte hem ten dele. In ieder geval zal de politiek hem niet opdragen om de fietsbakken van het merk Velomove („het enige mooie is de naam”, aldus SP-raadslid Ernest Maas) om te ruilen of niet te betalen. Het nieuwe fietsklemsysteem dat bediend wordt met de stadspas en ruim 4 ton kost, was door PvdA-raadslid Frank Depla op de agenda van de raadscommissie geplaatst. Depla vindt dat de raad met het systeem een kat in de zak gekocht heeft. De bedoeling was namelijk om meer fietsrekken van het merk Lock’n’Go in de stad te plaatsen. Een proef met deze klemmen was geslaagd. Maar bij de aanbesteding die volgde, koos het college van B en W zonder rug­gespraak met de gemeenteraad voor een ander, goedkoper systeem. Raadslid Depla stelde dat het nieuwe systeem niet gebruikt wordt omdat het niet goed werkt. Bovendien passen veel hippe fietsen er niet in en zijn de lompe bak­ken een designstad onwaardig. Veel commissieleden bleken het gisteren met hem eens te zijn.

Toch ebde de kritiek grotendeels weg na het gloedvolle betoog van wethouder Helms. De bakken heb­ben volgens hem geen eerlijke kans gekregen. Dat kwam door het voorbarige oordeel van Depla en door de negatieve artikelen in de krant. „En het was niet slim om de bakken te plaatsen voordat de kinderziektes er uit waren”, aldus Helms. Hij zei ook dat het publiek beter geïnformeerd had moeten worden over de uitprobeerfase waarin het systeem verkeert. Volgens Helms is de leverancier al verbeteringen aan het aanbrengen. Helms wees er ook op dat de twintig fietsrekken nog opgeleverd moeten worden. De gemeente heeft nog niet betaald. De wethouder zegde ook toe dat de raad in het vervolg bij een dergelijke aanbesteding beter geïnformeerd wordt.

Corrie de Leeuw