Extra SREonderzoek bus of tram
Voor SRE-portefeuillehouder Erik van Merrienboer – tevens wethouder in Eindhoven – was dat onderzoek echter onvoldoende. Van Merrienboer besloot dat er een aanvullende marktconsultatie nodig is. Daarin wordt aan bedrijven gevraagd ‘welke voertuigtechniek haalbaar en realistisch’ is. De quickscan van Goudappel was volgens Van Merrienboer te veel op de bus georiënteerd en werd teruggestuurd naar de makers.
Bij een vergelijkbaar onderzoek naar een HOV-voertuig voor de gemeente Groningen kwam de tram wat betreft exploitaitie en aanschaf als beste uit de bus. Op basis hiervan koos Groningen voor de tram. De uitkomsten van deze studie neemt het SRE mee in zijn verkenning, zo heeft Van Merrienboer toegezegd. Het Eindhovense VVD-raadslid Joost Helms dringt aan op inzage in de eerste rapportage van Goudappel Coffeng. „We willen het gewoon graag zien. Zeker gelet op de resultaten van dat Gronings onderzoek. Niet omdat wij per se een tram willen; wij willen gewoon weten wat het beste vervoermiddel is. De halsstarrige weigering van Van Merrienboer vind ik vreemd.” Volgens Helms is het laatste woord over de kwestie nog niet gesproken. Een beroep op de wet Openbaarheid van bestuur doen heeft volgens Helms geen zin, omdat het rapport niet is aangenomen door het SRE.
Woenselnaar Adriaan de Haan, warm pleitbezorger van de tram in zijn algemeenheid en die voor Eindhoven in het bijzonder, noemt de handelwijze van Van Merrienboer ‘ raadselachtig’. „ De grote vraag is: wat staat er in dat rapport? Verschillende vervoerswijzen zijn op 25 punten naast elkaar gezet. Je kunt mij niet wijsmaken dat dat niet interessant is.”
Goudappel Coffeng wil geen inzage geven in de rapportage. Dat verwijst naar het SRE. Ook EdsoWij-vekate, SRE-beleidsadviseur verkeer, wil niet ingaan op de inhoud. „Het onderzoek was nog niet afgerond. We willen eerst weten hoe de markt er tegenaan kijkt.” De marktconsultatie is binnen drie maanden klaar.
Rob Burg