29 mei 2013

Burgemeester Sakkers verlaat Eindhoven

8 mei 2007
altGoed voor de man persoonlijk, slecht voor de stad. Op deze wijze zou je de reactie van de PvdA op het gisteren aangekondigde vertrek van burgemeester Sakkers kunnen samenvatten. Sakkers gaat Eindhoven per 1 september verlaten om voorzitter van het Algemeen Bestuur van Transport en Logistiek Nederland (TLN) te worden. Volgens Sakkers is deze beslissing vooral ingegeven door persoonlijke omstandigheden. Hij zoekt een betere balans tussen werk en privéleven. Fractievoorzitter Gaby van den Biggelaar heeft dit vertrek “met gemengde gevoelens”ontvangen. “Natuurlijk mag iedereen in vrijheid zijn eigen beslissingen nemen, en kansen pakken die voorbij komen. Als persoon gun ik hem een prettig leven” Aan de andere kant is het voor een stad nooit goed dat een burgemeester voortijdig vertrekt. Van den Biggelaar: “Ik heb er eerlijk gezegd moeite mee dat hij de stad verlaat; natuurlijk heeft hij het niet altijd even gemakkelijk gehad, maar dat is inherent aan de functie”. Bij zijn aantreden 4 jaar geleden was de PvdA kritisch omdat hij Heerlen na slechts 2,5 jaar verliet. Sakkers zegde de raad toe voor de volle periode te gaan. De PvdA is des te meer teleurgesteld omdat wij hem bij de coalitieonderhandelingen (nog maar een jaar geleden) vertrouwen gegeven hebben door hem te vragen of hij de inhoudelijke portefeuille (economische zaken) zou willen vervullen. Hij heeft dit toen enthousiast geaccepteerd. Je mag er dan van uitgaan dat hij dat een hele raadsperiode blijft doen. Naar de toekomst: de PvdA vindt het van groot belang dat er een zorgvuldige procedure gehanteerd gaat worden bij de zoektocht naar een nieuwe burgemeester. Daarbij zullen inhoud en kwaliteit voorop moeten staan. “Eindhoven heeft als vijfde stad van het land gewoon een kei-goeie burgemeester nodig”, aldus de fractievoorzitter. De benoeming van een nieuwe burgemeester is niet voor april/mei 2008 te verwachten. Met het college zullen de coalitiepartners zich beraden over evt. maatregelen voor de korte termijn, zoals verschuivingen binnen portefeuilles en/of de benoeming van een waarnemer. Via deze site zullen wij u verder op de hoogte blijven houden.