15 december 2010

‘Als klant moet je tevreden zijn’

Een ander nieuw element in de verkiezing is het raadplegen van ‘het publiek’. „Dat was een idee van beeldend kunstenaar Peter Nagelkerke, die ook zijdelings bij de organisatie betrokken is.” Het publiek kan tot 17 december een stem uitbrengen via Twitter, via e-mail of via de website. Stemmen kunnen in drie categorieën worden uitgebracht: beste raadslid, beste politiek talent en beste gemeenteraadsfractie. Volgens Van Bussel is er geen vaste verdeelsleutel vastgelegd over hoe zwaar welke stem weegt. „Het kan dus zijn dat er vanuit het publiek hele andere namen worden genoemd dan vanuit de mensen uit het veld. Als jury moeten we daar dan goed naar kijken, maar het is in elk geval wel zo dat beide stromingen meetellen.”

Nadat Aline Zwierstra de eerste keer met de titel aan de haal ging, was het vorig jaar de beurt aan Renate Richters, fractievoorzitter van GroenLinks. „Als raadslid moet je je onderscheiden, niet enkel en alleen de stukken lezen en uren draaien. Politici moeten zich er constant van bewust zijn dat ze dit werk námens iemand doen, wat dat betreft zie ik het vanuit een consumentenperspectief. De klant, degene die op je gestemd heeft, moet tevreden zijn.” Of een raadslid het beste uit de verf komt een kleine of juist grote fractie, weet Van Bussel niet. „Een kleine fractie heeft voor- en nadelen. In een grote fractie heb je niet zoveel kans om op het podium te klimmen, daar ben je woordvoerder voor een beperkt aantal thema’s.

In een kleine fractie kun je je sneller veelzijdiger ontwikkelen.” Toch is Van Bussel geen voorstander van een raad met veel kleine fracties. „Ik vind de Eindhovense raad te groot. Met 23 man zou je de stad zeker zo goed kunnen besturen.”

Het beste raadslid krijgt ook dit jaar de Jan van den Biggelaar-wisseltrofee, vernoemd naar het in april vorig jaar overleden PvdA-raadslid. „De naam blijft behouden, maar ik vond het wel tijd voor een meer passende trofee.

Die heeft Peter Nagelkerke nu op fraaie wijze vormgegeven.” Van Bussel hoopt dat met het voor de derde keer uitreiken van de prijzen de verkiezing tot een vaste traditie is uitgegroeid. „Daarom moet het festijn ook zo snel mogelijk na nieuwjaarsdag plaatsvinden, dan zijn de mensen nog niet receptie moe.” De bekendmaking van het raadslid van 2010 vindt op 2 januari 2011 om 18.00 uur plaats in het Stadspaviljoen in Eindhoven. De toegang is gratis.

Ad de Koning