Door Yasin Torunoglu op 21 juni 2017

Column Yasin: Succes

(Eerder gepubliceerd in Groot Eindhoven wo 21 juni 2017)

Deze week was Eindhoven twee keer in het landelijke nieuws met het onderwerp Wonen. Eerst omdat onze stad de meeste woningen aan starters heeft verkocht in Nederland. Daarna omdat de nieuwe, indrukwekkende plannen voor het Stationsplein bekend werden gemaakt. Na een aantal jaren zaaien, lijkt het nu oogsttijd.

In de afgelopen periode hebben we samen met de stad hard gewerkt aan een woonvisie voor Eindhoven. Daarmee legden we een belangrijk fundament voor de verdere ontwikkeling van Eindhoven. Nou zei Jan Schaefer ooit – de wat oudere lezers zullen hem nog wel kennen – “in geouwehoer kun je niet wonen.” En dat klopt nog steeds als een bus. Het echte werk begon pas toen de visie klaar was. Dat werk betaalt zich nu uit.

Vorige week heeft NOS op basis van eigen onderzoek laten weten dat Eindhoven de stad is waar starters de meeste kans maken op een betaalbare woning. Dat is iets waar we natuurlijk ontzettend trots op kunnen zijn. Dat neemt niet weg dat ik nog altijd door mensen aangesproken word omdat het moeilijk is om een betaalbare woning te kopen. Laatst nog, werd ik tijdens de iftar benaderd door een stel dat graag een woning wil kopen, maar telkens net mis grijpt. Daarom zijn we ook volop bezig om de bouw van woningen te versnellen. Helaas gaat dat nooit snel genoeg, omdat woningbouw voorlopig nog tijd kost.

Voorlopig, omdat we samen met de Technische Universiteit aan het onderzoeken zijn hoe we in de toekomst woningen kunnen printen. Dat zou betekenen dat je binnen een paar weken een nieuwe woning kunt printen. Tot die tijd bouwen we gewoon door, op z’n Eindhovens. Betaalbaar, innovatief en ook flexibel voor mensen die met spoed een dak boven het hoofd zoeken.

Zoals op het stationsplein. Wat nu nog een lelijk en onprettig stukje centrum is waar de fietsen schots en scheef staan, wordt over een paar jaar een plek met mooie woontorens en veel groen. En niet – zoals in veel steden het geval is – alleen voor de mensen met een dikke portemonnee, omdat het in het centrum is. Maar zeker ook voor huishoudens met een smalle beurs. Want het succes van Eindhoven is juist dat we ons succes van iedereen maken.

Yasin Torunoglu

Yasin Torunoglu (Eindhoven, 1982) studeerde – na MAVO, MBO en HBO – Internationale Bedrijfscommunicatie aan de Radboud Universiteit Nijmegen. Na zijn studie ging hij als managementtrainee aan de slag bij energiebedrijf Essent. Van 2006 tot eind maart 2013 was hij gemeenteraadslid voor de PvdA in Eindhoven. Sinds maart 2013 is hij wethouder Wonen, Wijken, Ruimte,

Meer over Yasin Torunoglu