Door Edith van Dijk op 19 april 2017

Op weg naar een goed evenement

Draagvlak
Glow, DDW, de Marathon, het buurtfeest om de hoek, de rommelmarkten met Koningsdag. Evenementen die Eindhoven laten bruisen. Waar veel publiek op af komt. Ieder evenement, klein en groot, kort en meerdaags, veroorzaakt soms overlast in de buurt. Zoals geluidsoverlast en parkeren. Hoe ga je daar mee om als organisator? Voor de PvdA is draagvlak bij omwonenden hierbij belangrijk.
We bewaren goede herinneringen aan de pilot Hajraa Buiten Volleybal Toernooi TU/e in 2016. Een toernooi met ruim 5.000 deelnemers.

Rekening houden met elkaar
Door een op een bewoners in omliggende woonwijken te benaderen, heeft Hajraa op geweldige manier draagvlak gecreëerd voor het feesten tot 3 uur. Ook is op beide feestavonden na 1 uur het basgeluid teruggedraaid. Een goed voorbeeld van rekening houden met de buurt. Een aanpak die de PvdA organisatoren van harte aanbeveelt. Want laten we eerlijk zijn, ieder feestje in de stad moet ook een feestje zijn voor de buurt. Betrek omwonenden. Zij weten wat er in de buurt speelt en kunnen organisaties helpen om hun feest zo soepel mogelijk te laten verlopen. En dat gaat verder dan alleen een aankondiging in de brievenbus.

Minder vergunning-rompslomp, meer tijd voor uw feest
Naast omwonenden verdienen straat-, buurt en wijkfeesten onze aandacht. Vergunningen zijn belangrijk. Ze zorgen dat een evenement veilig verloopt. Voor de PvdA mogen ze echter geen belemmering vormen voor een mooi feestje in de buurt. De PvdA zal blijven inbrengen dat kleine evenementen in de buurt kosteloos blijven. Verder zijn we tevreden dat de pilot meerjarige vergunningen (op initiatief van de gemeenteraad) is geslaagd. Jaarlijkse terugkerende evenementen zoals de Lichtjesroute hoeven niet meer ieder jaar een aanvraag in te dienen. Dat scheelt veel tijd. Tijd die de organisator nu kan besteden aan een mooier evenement.

Tenslotte, de PvdA vindt het belangrijk dat evenementen voor iedereen, met of zonder rolstoel, slechtziend etc. toegankelijk zijn. Ook daar zullen we op blijven letten in onze stad! We horen graag uw ervaringen!

Edith van Dijk

‘Voor een andere iets kunnen betekenen’, dat staat voor mij als raadslid voorop. Mijn naam is Edith van Dijk en bijna 4 jaar raadslid voor de PvdA in Eindhoven. Ik heb Eindhoven op een andere manier leren kennen. En vooral heel veel mensen ontmoet. Zo sprak ik met inwoners uit verschillende wijken en buurten over

Meer over Edith van Dijk