Door Frank Depla op 30 januari 2017

De week van Frank

Zondag 22 januari
We zijn Mainport! En wat merkt hiervan de ‘ gewone Eindhovenaar?” Dat was een vraag van mij deze week bij een informatieavond van de gemeente over Brainportcity. Hierbij de het antwoord in een interview met studio 040.  Klik hier om terug te luisteren.

Maandag 23 en 24 januari
Politiek in het teken van een grote investering in een fabriek om afval te scheiden. Een techniek welke een goeie oplossing is om de doelstelling te halen dat straks nog maar 5% afval niet gescheiden is. Met als mooie bijvangst goeie service aan de bewoners: minder containers en openstelling van de ondergrondse afvalcontainers. Dat laatste maakt het makkelijker voor bewoners om afval te storten. Nu staat er dikwijls afval langs deze containers, ‘ bijzet’ zoals dit wordt genoemd. Dikwijls van bewoners die geen (actuele) stadspas hebben

Maar 50 miljoen euro is natuurlijk geen kleinigheid!!! Wanneer je dat beslist wil je wel een aantal zaken vooraf duidelijk hebben, zoals spreiding van risico: niet alleen de gemeente Eindhoven moiet mee investeren , maar ook de provincie en een andere grote Brabantse stad. En naast risicospreiding ook risico’s afdekken. Bv. Door aangaan van langjarige contracten met andere gemeentes waarbij we genoeg afval ophalen.

Dan kan ik het u , bewoners uitleggen dat ik verantwoord kan instemmen. En mocht het over 10 of 15 jaar misgaan  dat dit een weloverwogen besluit is geweest waarbij de rekening van een eventuele mislukking verdeeld wordt over meerdere steden/overheden.

Kortom aan dit voorstel moet nog wel worden gesleuteld.

Woensdagavond 25 januari
Dan de discussie in het parktheater over de twee snelheden in onze stad. Wordt Brainport niet iets wat alleen Expats helpt?

En wat is die tweedeling/ twee snelheden? Genoeg voorbeelden uit de stad dat we alles aan moeten doen om iedereen in onze stad mee te laten doen. Denk eens aan 14% laag geletterden. Dit stukje is voor deze eindhovenaren al niet te lezen… .

Maar juist het feit dat we benoemd zijn als Mainport maakt dat meer geld vrijkomt om te investeren. Denk aan het station, wat nu eindelijk wordt verbouwd en wat bijvoorbeeld ook zorgt dat mensen in een rolstoel op een fatsoenlijke wijze het perron kunnen bereiken. IPV via een groezelige achteraf lift.

En vergeet vooral niet dat betere voorzieningen het vestigingsklimaat verbeterd. Hierdoor  gaan bedrijven eerder investeren. Ieder baan in de High Tech sector betekent 6-8 banen in andere bedrijven. Denk aan winkels, horeca schoonmaak, etc.

Donderdag 26 januari.Voor mijn werk naar de uitreiking van de certificaten aan 15 jongeren / members aan de Buzinezzclub. Een aanpak gericht op jongeren welke langdurig langs de kant staan. Dikwijls heeft iedere jongere een eigen verhaal, denk aan tienermoederschap of een opleiding niet gehaald etc. Hier gaat het erom dat jongeren weer de kans grijpen met steun van de enthousiaste trainers. Maar ook met de partners, oa Start Foundation, ABN AMRO maar ook het bedrijf, Q2W, waar ik voor werk. Ik ben trost op ons bedrijf dat wij een van de eerste deelnemers aan werk hebben geholpen, omdat we overtuigd zijn van haar enthousiasme, gedrevenheid maar ook eerlijk is in wat ze wel kan en wat haar minder goed afgaat.

Tevens de wethouder nog eens op het hart gedrukt om alle bureaucratie op zij te schuiven om jongeren aan het werk te krijgen! Het kan niet zo zijn  dat een jongere een baan via een UZB laat lopen omdat ze anders weer opnieuw haar uitkering moet aanvragen wanneer de de klus voorbij is en dus moet wachten, en dus ook op zijn/haar geld… Dat is inmiddels opgelost heb ik begrepen…Kortom de politiek kan soms het verschil maken!

’s Avonds een mooie bijeenkomst van de ENFB, de belanggroep van de fietsers hier in de stad. Natuurlijk in Nederland zijn we fietsers gewend, maar we zullen moeten blijven knokken om letterlijk gezien te worden en te blijven! De aanpak van de fietsenchaos aan het stationsplein komt een einde (mede dankzij onze mainportstatus!), maar dit gaat nog wel even enkele jaren duren. Dus vraagt dit om een tussenoplossing. Uit het publiek werden ideeën geopperd.

Vrijdag 27 januari
Zie mijn FB, https://www.facebook.com/fjag.depla

Conclusie: kinderen van groep 7 hebben meer verstand van democratie dan de huidige president van Amerika.

En dan toch maar afsluiten met het trieste gegeven van 1 week Donald Trump: ‘ decreten’ tekenen door een president die enkel oog heeft voor zijn eigen belangen. Zelfs het ‘ discrimineren’ van moslims doet hij langs de lijn van zijn eigen belangen.. ‘ Saoedie Arabie maar even met rust laten, want daar heeft mijn zoon net iets te veel belangen….’

En natuurlijk de meest trieste maatregel is het stoppen van programma’s gericht op het voorkomen van ongewenste kinderen in ontwikkelingslanden. Ik hoef je niet uit te leggen waartoe dit toe leidt. Sommige onder ons wilde in het begin van de week deze populist nog het voordeel van de twijfel geven, ……hoe lang nog??

Nb. Mooi gebaar van Ploumen , minister van ontwikkelingszaken, om als tegenzet een fonds op te richten om dit gat op te vullen. Beloond met de Gouden Douche vanavond van Lubach op zondag!

Zaterdag 28 januari
De straat op. Dit maal in Limbeek. Leuke gesprekken met bewoners aan de deur: wat gaat goed en wat kan beter. Een actieve wijk met een sterk buurtpreventie team, waar het prettig wonen is volgens de bewoners. Maar ook een buurt met enkele zorgen: het parkeren en meer en meer bewoners met een ‘ rugzakje’ zoals iemand vertelde. In de buurt is er zeker een vermogen om deze mensen , die het wat moeilijker hebben, op te vangen. Maar we moete opletten dat de spreiding wel gelijkmatig gebeurd over de gehele stad.

Frank Depla

Ik ben Frank Depla (1963). Geboren getogen in Stratum. Nu al weer enige tijd woonachtig in Gestel en geruime tijd actief geweest voor de PvdA Eindhoven als raadslid. Nu probeer ik waar kan mensen te ondersteunen vanuit mijn rol als coordinator van het Ombudsteam. Wat mij motiveert is onrechtvaardige situaties aanpakken.  Bijvoorbeeld bewoners die vastlopen

Meer over Frank Depla