20 oktober 2016

De dierenweide in Acht blijft!

De dierenweide behouden of op die plek een supermarkt in het centrum van Acht? De inwoners van Acht lieten ons voor de zomer een duidelijk signaal zien met een burgerinitatief: ruim 1600 handtekeningen vóór het behoud van de dierenweide. Dat is de helft van de inwoners van Acht.

Een plek vol herinneringen

De mensen die het initiatief steunen zijn niet tegen een supermarkt, alleen niet op die plek. De dierenweide is voor hen een plek om even met de (klein)kinderen naar toe te lopen, mensen te ontmoeten… Het is ook een plek vol herinneringen: de dierenweide bestaat al ruim 40 jaar en is daarmee de groene dorpskern die Acht haar karakter geeft.

Andere plek voor een supermarkt

Wij hebben dit initiatief vanaf het begin ondersteund. Een plek die zo belangrijk is voor de inwoners in een dorp kan niet zomaar plaatsmaken voor iets anders. Afgelopen dinsdag werd over dit initiatief in in de raad gestemd. De dierenweide mag dus dierenweide blijven. Mieke Verhees (Fractievoorzitter PvdA) is daar heel blij om: “Ik ben blij dat dit initiatief serieus is genomen. 1700 handtekening is niet niets! En doordat de raad nu duidelijkheid geeft over de toekomst van de dierenwei wordt het voor andere partijen wellicht interessanter om te kijken naar andere plekken voor een supermarkt. Wethouder Torunoglu (PvdA) heeft toegezegd zijn best te blijven doen voor een supermarkt in Acht.”

Bestemming is nu groen

Voor de realisatie van de supermarkt op de plek van de dierenweide zou een wijziging van het bestemmingsplan nodig zijn. De bestemming is nu groen. Trefpunt Groen Eindhoven gaf een ongevraagd advies over het initiatief. Dit advies was, natuurlijk, voor het behoud van het groen.

dierenweide  dierenweide-kippen