Door Frank Depla op 4 oktober 2016

Een diverse binnenstad, voor iedereen toegankelijk en betaalbaar!

Vorige week is de nieuwe binnenstadsvisie besproken in de gemeenteraad. Een mooi resultaat van de samenwerking tussen bewoners, winkeliers, pandeigenaren en gemeente. In deze visie staan prachtige vergezichten over waar we naar toe willen als internationale en designstad.

De betaalbare stad
Wat PvdA Eindhoven niet voldoende vond opgenomen in de visie is de ‘betaalbare stad’. Een stad van iedereen, of je nu veel of weinig te besteden hebt.  In andere grote steden zoals Berlijn, Kopenhagen of Amsterdam hoor je steeds vaker de oorspronkelijke bewoners klagen dat de stad te duur is geworden om in te blijven wonen.

Eigen gesmeerde boterham
Wat willen we graag zien in de visie? Wij denken aan een deel sociale woningbouw en aangepaste woningen voor bijvoorbeeld mensen met een beperking.  Maar ook aan basisvoorzieningen voor onderwijs en zorg en voor mogelijkheden  voor startende ondernemers in de binnenstad. En natuurlijk ook voorzieningen in de openbare ruimte, zoals een speeltuintje waar je gewoon lekker kunt genieten van je eigen gesmeerde boterhammetje. En dat stadsbestuur zeker niet onwelwillend tegenover betaalbare woningen staat blijkt wel uit de nieuwe plannen voor betaalbare woningen op de A locatie aan het Stationsplein.

Uitdaging
We hebben wethouder Jacob Wedemeijer gevraagd om deze sociaal democratische uitdaging de komende tijd verder uit te werken in concrete plannen. Een uitdaging die moét gaan lukken in onze sociale stad!

Wordt dus vervolgd…

Frank Depla

Ik ben Frank Depla (1963). Geboren getogen in Stratum. Nu al weer enige tijd woonachtig in Gestel en geruime tijd actief geweest voor de PvdA Eindhoven als raadslid. Nu probeer ik waar kan mensen te ondersteunen vanuit mijn rol als coordinator van het Ombudsteam. Wat mij motiveert is onrechtvaardige situaties aanpakken.  Bijvoorbeeld bewoners die vastlopen

Meer over Frank Depla