Door Ward Overeem op 11 juli 2016

De week van Ward

Afgelopen week stond in het teken van het bespreken van de jaarrekening. De week ervoor hadden we al de Kadernota besproken. Dat was deze keer anders dan andere jaren aangezien wij normaal gesproken altijd eerst starten met de jaarrekening en vervolgens met de kadernota.Vanuit de fractie is t.a.v. de jaarrekening mijn collega Arnold Raaijmakers de woordvoerder. De week voorafgaand aan de bespreking van de jaarrekening leveren fractieleden hun input aan en bespreken we dit tijdens ons overleg. Zo ook afgelopen maandag. Samen met Ellen Schoumacher zijn wij in de stukken gedoken en hebben we kritisch gekeken naar alles wat in de jaarrekening met het sociale domein te maken heeft. Bij het lezen van de jaarrekening hebben wij ons steeds afgevraagd of de inwoner met een zorgvraag wel altijd voldoende centraal staat en of de meer kwetsbare Eindhovenaar die hulp krijgt die daadwerkelijk nodig is.

Verder heeft Arnold namens de fractie het college opgeroepen om bij de drie decentralisaties onverminderd de hulpvraag van de Eindhovenaar centraal te stellen en niet een eventuele bezuinigingsopdracht. Dit mag geen financiële vrijbrief zijn, maar moet wel een ‘leitmotiv’ voor de organisatie in de komende periode zijn.

Motie: Ellen en ik zullen namens de PvdA een motie indienen voor vermindering administratieve lastendruk voor inwoners, bedrijven en instellingen.

Initiatiefvoorstel schulddienstverlening
De bespreking van de jaarrekening begon om 19.30u en duurde tot ongeveer 23.15u. Voorafgaand om 17.00u had ik samen met Ellen een afspraak met Wethouder Richters en een aantal ambtenaren over de voortgang van het initiatiefvoorstel schulddienstverlening van de PvdA. Al onze aanbevelingen zijn verwerkt in concreet uitvoerbaar beleid. Daarbij moet zeker een compliment uitgaan naar de ambtenaren die naast het initiatiefvoorstel, met nog veel meer punten komen die moeten voorkomen dat mensen in de schulden raken. En die er tevens voor moeten zorgen dat degene die gebruik maken van schulddienstverlening een meer op maat aanpak kunnen verwachten. Top. Vlak na het zomerreces zal de Wethouder tijdens een commissievergadering een toelichting verzorgen. Op het tot nu toe bereikte resultaat mogen we als PvdA trots op zijn. Dank aan onze leden die hier aan een belangrijke bijdrage hebben geleverd.

Kunst in Woensel-West
Afgelopen vrijdag liep ik in Woensel-West mee met een kunstroute. Voormalig bewoonster van Woensel-West en kunstenares Julietta Garcia realiseerde afgelopen tijd een tiental kunstwerken waarvan de meeste inmiddels zijn gerealiseerd. Het idee erachter is mooi en sprak mij zeer aan. Alle kunstwerken zijn samen met bewoners van de wijk vormgeven en verwijzen naar Woensel-West voor de renovatie van afgelopen jaar. Alle materialen die zijn gebruikt zijn afkomstig van de Edisonstraat 66. Dit pand is inmiddels gesloopt en de stenen, kozijnen en planten uit de tuin zijn hergebruikt en vinden een nieuw bestaan in de kunstwerken. Dit project is geheel tot stand gekomen met de woningbouwvereniging en een aantal particuliere sponsors. De PvdA draagt dergelijke projecten een warm hart toe omdat zij over het algemeen de publieke ruimte verfraaien en het bewoners verbindt. Overigens hoorde ik dat niet iedere bewoner even enthousiast was omdat zij er vanuit gingen dat er ook publiek geld mee gemoeid was. Kunst prikkelt en roept emotie op. Missie geslaagd zou ik zeggen.

Nu op naar de komende twee weken. Komende dinsdag en de week erop staan namelijk raadsvergaderingen gepland.

Groet,

Ward Overeem
Raadslid PvdA 040
Sociaal Domein, zorg, jeugdzorg en passend onderwijs.

Ward Overeem

Mijn naam is Ward Overeem, lijst 1 plaats 8. Raadslid voor onze prachtige gemeente Eindhoven en kandidaat voor de gemeenteraadsverkiezingen van 21 maart 2018. Op dit moment ben ik werkzaam bij Metechnica BV als landelijk arbeidsmarktcoach en eigenaar van Bureau Re-Ward. Verder ben ik betrokken inwoner van Eindhoven en zet ik mij graag in voor

Meer over Ward Overeem