Door Mieke Verhees op 8 juli 2016

Kadernota 2017

De focus bij de behandeling van de Kadernota ligt bij de PvdA dit jaar op de inclusieve stad. Een term die veelvuldig wordt gebruikt, maar die ook het gevaar in zich herbergt van abstractie.

Een stad waarin iedereen telt en meedoet. Waarin iedereen zich op eigen niveau  en naar eigen kunnen kan ontwikkelen. Maar hoe doe je dat?

Wij hebben er nu voor gekozen om een aantal hele concrete zaken te benoemen waarvan wij zien dat mensen nog worden uitgesloten of die nog niet echt werken om iedereen mee te laten doen. We proberen op deze manier de stad nog een stukje inclusiever te maken.

Wat willen wij bereiken?

Op het gebied van werk:

1. Invoeren beschut werken

Met de participatiewet is het beleid geworden om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt zo veel als mogelijk in reguliere banen geplaatst te krijgen. Om dit mogelijk te maken is een verplicht quotum voor werkgevers ingevoerd. We zien in de praktijk dat er een groep mensen is, mensen met een loonwaarde tot 50%, die het niet lukt om op deze manier aan het werk komen..

Er blijft dus  een groep bestaan waarvoor we werkplekken zullen moeten blijven creëren. Voor die mensen willen wij het beschut werken, zoals dat heet, weer terugbrengen.

1. Onderzoeken mogelijkheden voor gesubsidieerde arbeid

Er is sprake van een toenemend aantal mensen in de bijstand. Als het gaat om 45+’ers, dan maken deze 50% uit van de totale groep. Juist voor deze groep zouden we kunnen onderzoeken in hoeverre gesubsidieerde arbeid een nieuwe kans is op werk of een overbrugging kan zijn.

Wij denken dan aan de groep mensen die vanwege eigen vermogen (huis) niet in aanmerking komen voor bijstand maar moeten lenen. Gesubsidieerde arbeid zou kunnen betekenen dat deze groep gevrijwaard wordt van vermogenscriteria.

1. VSO/PRO aan het werk helpen

We willen jongeren beter aan het werk helpen door ze aan het einde van de opleiding direct ‘op te vangen’ en naar werk te begeleiden.

EEEEEEEEEEEEEEEEE

Ook op het gebied van wijken hebben we concrete maatregelen aangekondigd:

1. Buurtontmoeting

Tijdens de G1000 bijeenkomst werd maar weer eens heel duidelijk hoe belangrijk mensen het vinden om plekken te hebben in de stad waar buurtontmoeting kan plaatsvinden.

Wij vinden dat deze plekken, net zoals bv. scholen, een vanzelfsprekende taak van de overheid zou moeten zijn. Wij willen dan ook de mogelijkheden onderzoeken om buurthuizen gratis toegankelijk te maken, zodat activiteiten en ontmoetingen kunnen plaatsvinden zonder ingewikkelde exploitatievraagstukken voor vrijwillige besturen.

1. Cultuur en sport in de wijk

Wij willen dat wijkgelden ingezet kunnen worden voor sport en cultuur in de wijk. Om met deze middelen er voor te zorgen dat mensen gezonder en gelukkiger leven en elkaar beter leren kennen.

1. Kansenverdubbelaar investeringen

De corporaties gaan de komende jaren flink investeren in de het bouwen van woningen. WIj willen onderzoeken hoe je als gemeente deze processen zo goed mogelijk kunt faciliteren om er het hoogste maatschappelijke rendement uit te halen. Bv. door een korting op de leges mogelijk te maken door de corporaties meer zelf te laten doen. Die kortingen kunnen dan weer worden ingezet voor investeringen op sociaal gebied.

Op het gebied van zorg gaan we korte metten maken met de bureaucratie. Voor ieder nieuw formulier moeten er twee weg!

Mieke Verhees

Meer over Mieke Verhees

Waar ben je naar op zoek?