Door Hafid Bouteibi op 9 november 2015

PvdA in de gemeente maakt het verschil!

Als u in de bijstand zit en u geeft een verandering in uw situatie niet door, dan schendt u de zogenaamde inlichtingenplicht. Wanneer u hierdoor teveel bijstand heeft ontvangen dan moet u dit bedrag terugbetalen. Tot nu toe klinkt het logisch! Wanneer er opzet in het spel is geweest, dan krijgt u een boete opgelegd van 100% van het bedrag dat u teveel hebt ontvangen. Ook dit klinkt nog logisch, want als u naast de bijstand “zwart” werkt, dan bent u aan het frauderen. De PvdA vindt dat dit hard moet worden aangepakt! En geloof mij, een boete van 100% met een maximum van 81000 euro is een stevige straf! Echter, deze zogenaamde schending van de inlichtingenplicht heeft ook effecten die voor de PvdA onwenselijk zijn.

040werktDe wet heeft namelijk niet als doel om onderscheid te maken tussen mensen die met opzet frauderen en mensen die een vergissing maken. In het rapport van de nationale ombudsman ” geen fraudeur, toch boete”, wordt een hele lijst aan situaties gepubliceerd waaruit blijkt dat een menselijke vergissing leidt tot buitenproportionele boetes. Voor de PvdA is dit onacceptabel. Daarom hebben wij een initiatiefvoorstel ingediend met de volgende belangrijke punten hierin.

1. Geef de gemeente de mogelijkheid om mensen een waarschuwing te geven ipv een boete. Op dit moment is het gevolg van het schenden van de inlichtingenplicht altijd reden voor een boete, terwijl in gevallen een waarschuwing voldoende zou zijn.
  2. Kom met alternatieve maatregelen voor de geldboete. Maatregelen die het gedrag beïnvloeden. Hiermee investeren we in ontwikkeling en voorkomen we afwijkend gedrag voor de toekomst.
  3. Geef mensen de mogelijkheid om hun eigen fouten te herstellen. Wanneer je binnen 6 weken alsnog de relevante informatie aan de gemeente doorgeeft, krijg je geen boete.
  4. Voorkom grote problemen als gevolg van huurachterstand. Door het schenden van de inlichtingenplicht riskeer je het opschorten of zelfs het stoppen van de uitkering. Corporaties moeten hierdoor uiteindelijk over gaan tot uitzetten van de bewoner. In veel gevallen kan de corporatie in samenwerking met de gemeente uitzetting voorkomen. Maak deze samenwerking concreet!

Met deze veranderingen in de uitvoering van de inlichtingenplicht wordt het meer empathisch en vooral eerlijker. De PvdA staat voor solidariteit en realiseert zich dat we nooit moeten accepteren dat mensen frauderen. Dit tast namelijk deze solidariteit aan. Om deze aantasting te voorkomen verzinnen we allerlei wetten die ook onbedoelde effecten hebben. Eerder hebben we als een van de weinige gemeenten besloten te hoog gevorderde boetes terug te betalen. Juridisch waren we hiertoe niet verplicht, maar we vinden het als PvdA eindhoven eerlijk om het wel te doen! Wij zijn ervan overtuigd dat burgers in Eindhoven eerlijker af zijn. Of het nu gaat om de tegenprestatie, de wachttijd, bijverdienen in de bijstand, er worden keuzes gemaakt die eerlijker zijn. Dit komt door het feit dat de PvdA onderdeel uitmaakt van de coalitie. Sterker nog, de grootste coalitiepartner is. Zonder u was dit niet mogelijk geweest en hier zijn wij trots op!

Hafid Bouteibi

De afgelopen 8 jaar in de gemeenteraad heb ik geleerd dat politiek onlosmakelijk verbonden is met lef. We hebben veel wetten op ons af zien komen waar we niet blij mee waren. We hebben het lef getoond deze naar onze redelijkheid uit te voeren en soms zelfs naast ons neer te leggen. Kijk bijvoorbeeld naar

Meer over Hafid Bouteibi

Waar ben je naar op zoek?